Aqua - miercuri, 24 oct. ora 22:00

Aqua sunt:

Marius Vernescu - pian
Razvan Cojanu - chitara bas
Laurentiu Stefan - baterie

Trio-ul Aqua este condus de cunoscutul pianist Marius Vernescu, despre care criticul Alex Vasiliu scria in data de 22 martie 2005:

Marius Vernescu e un sensibil al inceputului de veac XXI. De aceea e in stare sa cinte si sa mai convinga ascultatorul cu un vals.

Astazi vreau sa scriu repede, scurt si bine

despre Marius Vernescu.

La inceputul lui iulie, va implini 33 de ani. Ci nta

la pian de parc-ar fi fost student la clasele de

jazz conduse simultan de Oscar Peterson, Keith

Jarrett, Kenny Kirkland sau Michel Petrucciani.

Eu unul ii vad pe toti cu ochii mintii ca si cum, in

timp ce il ascult, cineva le-ar alterna rapid

imaginile pe un ecran.

Mi-a atras atentia in februarie 2004 la Bucuresti,

l-am ascultat tihnit in noiembrie 2004 la Iasi,

savurez tot mai mult, din ianuarie incoace,

muzica inregistrata pe primul lui disc.

C.D-ul "Jazz for friends", scos de Softrecords,

FuzzionFashion, incepe in forta cu o "Gluma".

"Joke" (titlul original) e o tema melodica bazata

pe o simpla gama si-l descopera mai intii pe

virtuoz. Intr-un tempo atit de alert, te-ai astepta

ca notele insirate indelung pe claviatura sa-si

piarda logica de dragul vitezei. Insa ele nu-s

doar aiuritor de egale, ci asezate in starea de

coerenta ce incheaga melodia. Inregistrarea se

cere ascultata de doua-trei ori ca sa prinzi

locurile si rosturile formulelor melodico-ritmice de

sorginte traditionala romaneasca trecute ca un

fulger pe linga urechi, "secunda" de free in care

explodeaza "pe furis".

Dupa obiceiul meu de a selecta de pe disc intii

creatiile protagonistului, ascult cele 8'27"

"Dedicate lui Betty". O confesiune ce-l

descopera acum limpede pe melodistul si

armonistul Marius Vernescu. Tema e de o

frumusete amintindu-l pe Michel Petrucciani.

Ceea ce nu inseamna nici pe departe copie,

pastisa: Vernescu e tinar, si apoi, de-ar fi cit mai

multi romani capabili sa se lase atit de frumos

tutelati de un asa model. Imi place transformarea

neobservata a melodiei intr-o ingenioasa

coloana de acorduri, de o opulenta cromatica ce

nu acopera tema originara. Coloanei de nuante

armonice ii urmeaza coloana de nuante

expresive ce lasa loc in final tacerii in care se

sting ultimele sunete. Vernescu stie sa creeze

atmosfera, muzica.

Probabil ca "Cinci zile in Paris" i-au aratat

autorului un oras pe care si l-a imaginat si prin

muzica aceluiasi neuitat Petrucciani. O

nostalgie, o frumusete pe care noi, romanii,

sintem sortiti sa n-o pierdem nici daca am vedea

25 de zile de agitatie, trafic si amestec de natii "à

Paris".

Marius Vernescu e un sensibil al inceputului de

veac XXI. De aceea e in stare sa cinte si sa mai

convinga ascultatorul cu un vals.

La final de disc - o "Doina". Cultura pianistica

moderna (de jazz) pare a se armoniza cu spiritul

traditional romanesc, de care europenii din vest,

americanii si canadienii trebuie sa afle. Asa cum

si noi, esticii, tot aflam de vreo 80 de ani

incoace, ascultind tot ce-i mai bun dintr-o

intreaga istorie a jazzului.

Nu stiu cum se simte si ce exprima Marius

Vernescu in studio, lipsit de public. Deocamdata,

cele opt inregistrari ordonate pe discul de debut,

selectate din inregistrari realizate la Bucuresti,

Hanovra si Viena, reflecta un interplay desavirsit

atit cu basistul Vlaicu Golcea, cu bateristul Tudy

Zaharescu si, mai ales, cu asistenta ce l-a

inconjurat si l-a inteles.

Niciun comentariu: